تغذیه > توصیه‌ها و آداب  - همشهری آنلاین:
نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌هایی که به دلیل سرد شدن هوا معمولا با زمستان همراهند از قدیم شناخته شده است. امروزه اما اصول دانش تغذیه این دانسته‌های تجربی را به اصولی علمی آراسته است که توجه به آن‌ها ما را در حفظ و بهبود سلامتمان در این ماه‌های سرد سال یاری می‌رساند.

تغییرات فصلی موجب می‌شوند که نیاز ما به برخی از مواد مغذی افزایش یابد. ویتامین‌ها و مواد معدنی که از طریق دریافت یک رژیم غذایی متناسب با استفاده از مواد غذایی همان فصل دستگاه ایمنی بدن را تقویت و آن را برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا آماده می‌کنند.

ریز مغذی‌هایی مانند ویتامین A که درجگر ، برگ سبز سبزی‌جات ، هویج، زردآلو ، تخم‌مرغ یافت می‌شود؛ ویتامین C که در جعفری، فلفل سبز ، گل کلم ، لیمو ، پرتقال ، گریپ فروت در این فصل قابل دریافت است و همچنین ویتامین E که در روغن‌های گیاهی و دانه‌های روغنی و مغزها قابل دسترس است؛ از جمله این ویتامین‌ها هستند.

همچنین مواد معدنی مانند سلنیوم که درغذاهای دریایی ، قلوه ، دل و گوشت‌های دیگر موجود است؛ روی که در انواع گوشت ، جگر ، گندم ، ماهی ، شیر ، تخم مرغ ، بادام ، گردو ، سیب و لوبیا وجود دارد و نیز منیزیم که از منابعی مانند بادام ، گردو ، فندق ، بادام زمینی ، موز ، سبزی‌جات دارای برگ سبز ، غلات می‌توانید آن‌ها را دریافت کنید.

سبزی های ریشه ای مانند هویج، چغندر، شلغم ، همینطور انواع کلم‌ها مانند کلم برگ و گل کلم همچنین انواع کدو مانند کدو مسمایی، کدو تنبل و... سبزی های مفیدی هستند که در این فصل بهترین کیفیت خود را دارند و به ارتقای سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کنند.

با توجه به اینکه مدت تابش نور آفتاب در این دوره از سال کوتاه است می‌بایست به دریافت کلسیم و ویتامین D توجه کافی کرد. همچنین اگر از آن دسته از افراد هستید که روزهای کوتاه این فصل شما را دچار افسردگی می‌کند مصرف متناسب ویتامین‌های گروه B در پیشگیری یا کاهش عوارض افسردگی موثرند.

همه‌ی این مواد مغذی از گذشته در غذاهای سنتی ما ؛ انواع آش‌ها و سوپ‌ها قابل دریافت بوده‌اند. غذاهایی که گرم مصرف می‌شوند و گرمای لازم را برای بدن فراهم می‌کنند. فقط باید به ویتامین حساس به حرارت ، ویتامین C توجه کنید و آن را از منابع خام مانند میوه‌ها و سبزی‌هایی که به صورت خام مصرف می‌شوند دریافت کنید. درضمن با اینکه ویتامین C آنتی‌آکسیدان موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های فصلی مانند عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی‌هاست بدن آن را ذخیره نمی‌کند بنابر این باید هر روز مقدار مورد نیاز آن را برای بدن از طریق مصرف منابع غذایی آن تامین کنید.

با تمام آنچه گفته شد با پوشیدن لباس‌های مناسب این فصل؛ از زیبایی های طبیعی و برف بازی لذت ببرید و از این طریق به ارتقای سلامت روانی خود نیز یاری برسانید.


 

نوشته شده توسط مليكا جلاليان در یکشنبه هجدهم تیر 1391 ساعت 11:51 موضوع | لینک ثابت